سیمان و انواع آن

سیمان و انواع آن در ساختمان

سیمان چیست و از چه ساخته شده است؟

سیمان و انواع آن در ساختمان

همه ی ما با سیمان آشنا هستیم و میدانیم جز موارد مهم در پروژه های ساختمانی است اما آیا میدانید که، سیمان از چه ساخته شده است و یا سیمان تیپ ۲ چه فرقی با سیمان تیپ ۱ دارد.


همانطور که میدانید سیمان ماده ای چسبنده است که قابلیت چسباندن ذرات به یکدیگر را دارد و می تواند جسمی یکپارچه را از خود و اجزا درونش را به وجود آورد.
سیمان از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسیدهای معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد ساخته می شوند. به جسمی که حاصل می شود کلینکر می گویند.کلینکر دانه ای شکل بوده و اندازه دانه های آن ۵-۲۰ میلی متر و به رنگ سبز تیره می باشد.اگر کلینکر را به همراه مقدار مناسبی سنگ گچ آسیاب کنیم، سیمان تیپ های مختلف به دست می آید.
اگر پوزولان را به کلینکر و سنگ گچ اضافه کنیم، سیمان پوزولانی به دست می آید.

تاریخچه سیمان

سیمان یا سمنت واژه ای است که از لغت رومی سمنتوم مشتق شده و بیشینه آن به قبل از میلاد می رسد.در ساختمان پانتئون رم واقع در ایتالیا که قدمت آن نزدیک به ۲۷ سال قبل از میلاد است، سیمان یافت شده است به طوری که در گنبد این ساختمان که قطر ۴۳ متری دارد، مخلوطی از خرده سنگ و آهک پخته شده است.
فردی انگلیسی به نام ژوزف اسپدین موفق شد از پختن آهک و خاک رس در حرارت بالا و آسیاب کردن آنها، ابتدایی ترین نوع سیمان را کشف کند. این تحول را در اکتبر ۱۸۲۴ میلادی و در انگلستان به نام خود ثبت کرد که نام آن را سیمان پرتلند گذاشت. چون که سیمان برای بار اول در روم دیده شده، ریشه ی آن رومی است و پرتلند نام جزیره ای در انگلستان است که سنگ های ساحلی آن به رنگ سیمان سفت شده است.در اوایل قرن نوزدهم، سیمان برای ساخت فانوس دریایی مورد استفاده قرار می گرفت.

سیمان در ایران

تاریخ مصرف سیمان در ایران مشخص نیست اما چیزی که مسلم است ورود سیمان به ایران توسط بیگانگان انجام شده است که از آن برای ساخت کلیساها و سفارتخانه ها و بناها و تاسیسات بندری استفاده شده است.با شروع احداث راه آهن سراسری و نیاز به استفاده از سیمان برای ساخت پل ها و تونل ها و ایستگاه ها، نیاز به سیمان بیشتر و محسوس تر شد.پس از مدتی استفاده از سیمان به حدی رسید که تصمیم بر این شد که یک کارخانه تنی سیمان تاسیس شود. پس از مطالعات زمین شناسی، محلی در ۷ کیلومتری جنوب تهران آن زمان (سال ۱۳۱۰) و در کنار کوه بی بی شهر بانو، احداث آن شروع و در ۱۳۱۲ به پایان رسید (تقریباً ۵۰ سال پس از ژاپن، ۶۰ سال پس از آمریکا، ۷۰ سال پس از آلمان و ۱۰۰ سال بعد از انگلیس).

انواع سیمان

سیمان پرتلند تیپ I
سیمان پرتلند تیپ II
سیمان پرتلند تیپ III
سیمان پرتلند تیپ IV
سیمان پرتلند تیپ V
سیمان پوزولان
سیمان آمیخته
سیمان برقی (پرآلومین)
سیمان رنگی
سیمان سفید
سیمان سرباره‌ای ضد سولفات
سیمان پرتلند آهکی
سیمان بنائی
سیمان نسوز
سیمان چاه نفت
سیمان پرتلند ضدآب
سیمان گوگردی
سیمان باگیرش تنظیم شده

اگر در دسته بندی بالا دقت کنید سیمان برقی را مشاهده خواهید کرد.

به نظر شما سیمان برقی چیست؟

اگر در مواد اولیه سیمان اکسید آلومینیم را زیاد و آهک را کم کنیم سیمانی که به دست می آید دارای خواصی ممتاز می شود. از ذوب کردن مخلوط بوکسیت و سنگ آهک در کورهٔ برقی در حرارت۱۵۰۰ تا۱۶۰۰ درجه سیمان برقی به دست می آید که مدتی آن را به حالت ذوب نگه میدارند و به مرور سرد می کنند. استفاده از برق تنها روش ممکن برای این کار است. ملات سیمان برقی باد نمی‌کند، زیرا آهک آزاد در آن نیست؛ بنابراین، در مقابل آب‌های سولفات دار و زمین‌های گچ دار مقاومت بیشتری دارد و برای سازه‌های دریایی هم بسیار مناسب است.سیمان برقی زود گیر است. این سیمان خیلی سریع مقداری گرما پس می‌دهد و در درجهٔ گرمای ملات آن نزدیک به حد جوش آمدن آب می‌رسد و به همین دلیل سرما در آن چندان تأثیری ندارد.

پیچ و روپلاک کردن نمای ساختمان و مزایایی آن

اگر چه سیمان یکی از بهترین مصالح در ساختمان سازی است اما هر مصالحی، مقاومتی دارد و پس از مدتی استحکام و چسبندگی خود را از دست میدهد.حال این را در نظر بگیرید که سیمان استفاده شده در نمای ساختمان ها نیز طول عمری دارد و وضعیت آب و هوا در این مورد بی تاثیر نیست.سرمای زیاد و یا آب و هوای بارانی باعث میشود که سیمان بعد از مدتی از بین رفته و خساراتی را به ما وارد کند. حال اگر این استحلاک در نمای ساختمان باشد، خسارات جبران ناپذیری به ما وارد میشود.
گروه نما راپل با استفاده از تکنیک استفاده از طناب و بدون نیاز به نصب داربست، سنگ نمای ساختمان شما را پیچ و رو پلاک می کند و در صورت ضرورت، سیمان پشت سنگ ها را جایگزین میکند. با استفاده از تکنیک طناب، گروه نماراپل مشکلات نصب داربست را برای شما مرتفع کرده و مانع از خسارات ناشی از پرتاب سنگ خواهد شد.برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
گروه نماراپل